Ordet kyrka har två olika betydelser. Kyrka kan betyda en kyrkobyggnad och kyrkan är en gemenskap av människor som tror på Gud.
Kyrkan är en gemenskap av människor som tror på Gud
Kyrkan är alla människor som tror på Gud. Kyrkan är gemenskapen av alla dem som tror.
Man blir medlem i kyrkan genom dopet. När man är medlem i kyrkan hör man till en församling. Man hör till den församling som finns på det område där man bor.
I Finland har vi religionsfrihet. Det betyder att man kan välja om man hör till en kyrka eller inte. Man kan själv välja vilken kyrka man hör till. På de här sidorna berättar vi om Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Den är den största kyrkan i Finland.
Läs mer om medlemskap i kyrkan.
Kyrkan är en plats där man kan tjäna Gud
Kyrka betyder också det hus där man håller gudstjänst. Kyrkorna kan se olika ut. På taket på kyrkorna finns ett kors.
Många kyrkor är vackra. Det finns mycket att titta på i dem, t.ex. målningar och olika föremål. Många människor besöker olika kyrkor när de är ute och reser.