Evlutkirkko Sites > Kyrkans lättlästa sidor > Fakta om kyrkan > Församlingsvalet

Församlingsvalet

Nästa församlingsval ordnas i november 2026.
Här får du veta mer om vad församlingsvalet är och hur du gör för att rösta.

Du som är medlem i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland och har fyllt 16 år får rösta i församlingsvalet.

Du kan rösta från 3 november till 7 november
eller på valdagen söndagen 15 november 2026.

När du röstar påverkar du vad din församling ska göra. Din röst är viktig!

Så röstar du i församlingsvalet

Rösta på valdagen i din församling

På valdagen 15 november 2026 kan du rösta i vallokalen i din församling.
Det kan till exempel vara församlingshemmet.

Du måste kunna bevisa vem du är, så ta med ett identitetsbevis så som körkort, ID-kort eller pass.

Förhandsrösta

Du kan förhandsrösta på ett förhandsröstningsställe var som helst i Finland mellan 3 november och 7 november.

Ta med ett identitetsbevis.

Hemmarösta

Om du har svårt att röra dig och inte kan ta dig till vallokalen eller ett förhandsröstningsställe, så kan du rösta hemma.

Ta kontakt med din församling så berättar de hur du ska göra.

Vilken församling hör jag till?

Din församling är den församling som finns på den ort där du har ditt hem och där du är skriven.

Om du inte hör till kyrkan men vill rösta i församlingsvalet behöver du bli medlem senast i augusti 2026.
Ta kontakt med församlingen där du bor så hjälper de dig.

Församlingsvalet handlar om vem som ska bestämma i församlingen

Förtroendevalda

De som väljs i församlingsvalet kallas förtroendevalda. De väljs för fyra år.
De förtroendevalda representerar församlingens medlemmar och samarbetar med dem som jobbar i församlingen.

De förtroendevalda fattar beslut i många viktiga frågor.
Frågorna kan handla om vilken verksamhet som församlingen ska ha, hur kyrkor och andra lokaler ska användas och vilken hjälp människor som har det svårt ska kunna få.

Ett eller två val

Församlingsvalet kan vara ett val eller två olika val.

En del församlingar är självständiga. I de församlingarna ordnas ett val.
De som blir valda blir medlemmar i kyrkofullmäktige.
Röstsedeln som man röstar med är vit.

Vissa församlingar hör till en kyrklig samfällighet. I de församlingarna ordnas två val på samma gång.

I det ena valet väljer man medlemmar till gemensamma kyrkofullmäktige. De bestämmer till exempel hur pengarna används i hela samfälligheten.
Röstsedeln som man röstar med är vit.

I det andra valet väljer man medlemmar till församlingsrådet i sin egen församling.
Församlingsrådet bestämmer till exempel vilken verksamhet som församlingen ska ha.
Röstsedeln är orange.

Kandidaterna

De personer som ställer upp i församlingsvalet kallas kandidater.

Den som vill bli kandidat ska:

  • fylla 18 år senast på valdagen 15 november 2026
  • vara medlem i församlingen
  • vara konfirmerad
  • vilja arbeta för kyrkans gemensamma framtid.

Kandidaterna ställer upp på kandidatlistor. En kandidatlista består av flera kandidater som vill jobba för samma saker.

För att bilda en kandidatlista behövs en valmansförening. En valmansförening är en grupp med minst tio personer som är medlemmar i församlingen och har rösträtt.

Du kan fråga efter vilka kandidatlistor som finns i din församling på församlingens pastorskansli.
Du kan också fråga någon person som nu är förtroendevald i församlingen.

Information om kakor
Top