Evlutkirkko Sites > Kyrkans lättlästa sidor > Aktuellt

Församlingsvalet 2022

I höst hålls val i de lutherska församlingarna i Finland.
Då väljs de som ska besluta om bland annat församlingens verksamhet och ekonomi. De som väljs kallas förtroendevalda.
Valet hålls den 20 november och då får de som är medlemmar i den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland rösta. Alla som fyllt 16 år får rösta i församlingsvalet. Då du röstar i församlingsvalet påverkar du det som händer i din församling.

Bli kandidat i församlingsvalet

Du kan ställa upp som kandidat i församlingsvalet. Den som fyllt 18 år senast den 20 november 2022 kan bli kandidat i församlingsvalet. Om man inte är medlem i kyrkan ska man ha blivit medlem i församlingen före den 15 augusti. Den som går med på att ställa upp som kandidat måste ge sitt godkännande skriftligt.
Kontakta din församling om du vill ställa upp som kandidat i valet.

Rösta i församlingsvalet

Församlingsvalet hålls den 20 november 2022. Läs mer om valet på Förstasidan – Församlingsvalet (forsamlingsvalet.fi)

Om du vill bli kandidat i församlingsvalet hittar du info på Bli kandidat – Församlingsvalet (forsamlingsvalet.fi)